Henk Medema
15
JUNE

'All Our Hope is on God'

'Al onze hoop is op God' staat breeduit als tekst op de achterkant van een ietwat gammel busje, dat ik ergens zie, onderweg van de hoofdstad van Oeganda, Kampala, noordwaarts naar Soroti. Nou, denk je dan, da's maar goed ook, want van die ouw brik zou ik maar niet teveel verwachten. We zijn met z'n vijftienen onderweg door Oeganda, op een visie- en studiereis van TEAR. Hobbelend, soms lang stilstaand in een rij andere voertuigen, en altijd veel, heel veel mensen te voet langs de kant van de weg.

We hebben 's morgens vroeg al een eerste bijeenkomst gehad met vertegenwoordigers van de Pentecostal Assemblies of God, en ze hebben ons verteld over 'umoja', zoals ze het delen van het evangelie aanduiden: 'bijeen', integraal, aansluitend bij zowel de geestelijke én fysiek-materiële noden in de mensen-maatschappij. Vanmorgen heeft Jane, voorganger in de PAG, ons verteld hoe een basis wordt gelegd in kleine kringen, in bijbelstudies, bijvoorbeeld over verhalen over Adam en Eva, of over het kruikje van Elia, waarin het ineens blijkt te gaan over alcoholproblemen of armoede.
Een nieuwe dag begint, en 'toevallig' lees ik 's morgens over de genezing van de verlamde man die door z'n vrienden bij Jezus gebracht wordt. O, zegt Jezus, als hij het gemompel hoort, zondenvergeving, dat kan alleen God? Ja, dat is eigenlijk ook wel zo. Weet je wat, dan beginnen we gewoon met jouw benen en maken we die beter. En terwijl het stof van het kapotte plafond nog neerdwarrelt, geneest hij de verlamde. (En neem je bed even mee, tussen twee haakjes!). Was er iets gebeurd met de nood van deze invalide? Nou en of! Had hij méér gekregen? Véél meer! 
We gaan verder luisteren vandaag. Er is nog een boel te leren, te denken en te doen.

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

14
october
Koning Willem Alexander komt óók, op 31 oktober 2017, in de Domkerk in Utrecht, en ik mag er met honderden

Lees verder >>

08
october
Geloof in iets dat groter is dan wat jezelf bent. ‘Goedertierenheid’ noemt NRC-columnist Bas Heijne dat, ‘bevlogenheid’ mag het van

Lees verder >>

30
september
VEILIG, HEILIG, ENIG   ‘De HEER is mijn licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Bij de HEER is mijn

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief