Henk Medema
20
MARCH

Als jij nú je mond niet open doet…

Als jij nu je mond niet opendoet, nu het moment daar is, komt er van een andere kant wel uitkomst en redding voor de Joden. (…) Wie weet (…) juist met het oog op een tijd als deze?!

Esther 4:14

 

We gaan bidden: nu, en speciaal morgen. Een beetje ‘gek’ is dat bidden wél, want je moet weten dat we in Apeldoorn bijeen zijn als leden van heel verschillende partijen: CDA, Christen-Unie, SGP, en nog wel meer. Is dat nou niet lastig voor de Almachtige, die al die verschillende mensen voor Zijn troon ziet verschijnen met het gebed: ‘ach HEER, laat óns toch alstublieft winnen!’? Maar dat ís ook hun gebed niet; ze leggen de hele gemeentepolitiek (en nog wel veel méér, zeg maar gerust de hele wereld) in Gods handen. Dat is niet gek. In andere steden en dorpen zou het net zo kunnen gaan.


 

Bidden. Nu: dit moment. Vandaag en morgen. Als jij nú je mond niet opendoet… Het moment is nu daar. Nogal geheimzinnig voegt Mordechai er aan toe ‘…dan komt er van een andere kant wel uitkomst en redding voor de Joden’ - maar réken maar dat Esther begreep op Wie hij doelde: op Hem die in dit hele bijbelboek ongenoemd blijft, maar die er wél is.

Nu. Overmorgen is dat ‘nu’ er echt niet meer. Dat kun je op een briefje schrijven en oom Mordechai dééd dat ook, en stuurde het aan z’n nichtje Esther. In het boek Esther staat het spannende gebeuren en de afloop vermeld.

Nu: morgen gaat het gebeuren, de gemeenteraadsverkiezingen, het referendum over de ‘sleepwet’. Dat is niet álles wat er is; het kan zómaar zijn dat de verkiezingen in Rusland van afgelopen zondag er meer toe deden. Wie weet? Er is een boel meer in de wereld. Maar we leven hier, en niet ergens anders, en nú, in een tijd als deze.

Daarom gaan wij morgen bidden, in Apeldoorn (maar zeker ook op heel veel andere plaatsen), woensdag 21 maart tussen 10.00 en 12.00 uur, aan de Paslaan, naast het Menorah-gebouw. Je mag erbij komen. En als je ergens anders woont, dan mag je ergens anders bidden. De gemeenteraad, misschien het referendum voor de Sleepwet, en ik weet nóg wel een paar dingen. Heel serieus. Welkom!

 

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief