Henk Medema
31
OCTOBER

Bidden voor je kerk, of bidden voor je stad?

New York is een stad waar ik vaak geweest ben. Meestal om er te werken, om vrienden en familie te bezoeken of om er doorheen te reizen. Een enkele keer voor toerisme (onder andere twee maanden vóór 9/11, dat ik de Twin Towers bezocht… - nee hoor, zei de gids, ja, een paar jaar geleden een bomexplosie, maar nu kon zoiets niet meer, met die scherpe beveiliging).

Vorige week was ik niet in New York, en ik heb wél wat gemist, hoorde ik van verschillende mensen die de driedaagse conferentie MovementDay Global Cities 2016 hebben bijgewoond; er waren alles bij elkaar zo’n drieduizend. Doet je denken aan de dag van Pinksteren, toen de heilige Geest werd uitgestort en er zo’n 3000 mensen als discipelen werden ‘toegevoegd’ bij de Heer.

Doet je aan veel, heel veel denken. Dertig mensen uit Nederland waren er. Ze moeten er zelf maar wat meer over vertellen, en dat gaan ze heus wel doen. Ik vertel nu alleen maar wat mijzelf raakte, luisterend naar een paar van hun verhalen.

 

Bidden en geloven in je kerk en in je stad

Geloven doe je in de kerk, en bidden ook. Geloven in de stad, in de dubbele zin van het woord? Bidden in de stad? Waarom zouden we dat doen? Luister: als we in onze stad zijn, en daar God zoeken (dat is bidden!) dan is de Heer daar zélf. ‘Waar twee of drie in mijn Naam bijeen zijn, daar ben Ik aanwezig’, zei Jezus in Matteüs 18:20. En ‘in mijn Naam’ betekent dan juist dit: dat we bij de Vader komen met de verlangens van de Zoon. In dit geval dus: wat Jezus verlangt ten aanzien van de wereld, concreet: deze stad.

Onze gebedsactiviteiten in de kerk, realiseer ik me, zijn veel te vaak gericht op de kerk. Er is meer dan genoeg te bidden voor onze kerk, dát zeker - maar de stad waarin we wonen (New York, Apeldoorn, Shanghai, Haarlem, Mexico om een paar steden van formaat te noemen), wat zou de Heer dáármee willen? Waarom niet eens gaan geloven in de stad, bidden in de stad, bidden voor de stad?

 

Groeien naar dood of naar leven

Van welke kerk hou je het meest? Nou, van je eigen kerk natuurlijk, daarom bid je daarvoor, en je wilt graag dat het er erg goed gaat met je broeders en zusters, en je hoopt dat er méér bij komen, dat de kerk groeit. Prima, toch? Nee, niet zonder meer. Groei kán leven zijn, maar ook dood. Tim Keller, voor wie het in New York een thuiswedstrijd was, vlak bij Redeemer, noemde lichaamscellen die alleen zichzelf voeden, met een medische metafoor, ‘kanker’. Daar ga je dood aan. Weten we wel zeker dat we góed bidden, als we aan het bidden zijn om een ‘zegen’ over onze kerk? Moeten we in die hoek het verlangen zoeken van onze Heer? De kern van de kerk is dat ze niet maar ‘een’ lichaam is, maar het lichaam van Christus. Wat een kerk moet doen, is niet een denominatie van Christenen zijn, maar een locale manifestatie van Christus. Een stad in een stad, zoals het nieuwe Jeruzalem dat zal zijn, Gods luisterrijke heerlijkheid op aarde. Zo sta je midden in het koninkrijk van God.

 

Eenmaal eenheid is niks

De eerste twee van de drie heb ik uit New York. De derde bedenk ik zelf, al doordenkend.

Een is één, en wordt ook niet meer. Eenmaal een is een, 2 x 1 = 2, enzovoorts.

We maken ons ontzettend druk om eenheid in de kerk, en er komt vaak maar weinig van terecht, trouwens. Dezer dagen Hervormingsdag, de Nationale Synode en nog veel meer; het is allemaal prachtig en ik hoop erbij te zijn.

Maar  er is meer: vermenigvuldiging, 11 x 11 = 121, en dat wéér maal elf is, en dan nóg weer eens x 11 - reken zelf maar uit. De elf discipelen die van Jezus in Galilea de Grote Opdracht kregen, kregen (met nog één erbij) korte tijd later de vervulling met de heilige Geest. En wat er tóen gebeurde, daar was zelfs Dordrecht niks bij.

Ik verlang naar de verhalen van de mensen die in New York waren. Wat zeg ik - naar de verhalen die we zélf gaan beleven in Rotterdam, Groningen, Haarlem en Apeldoorn, misschien zelfs in Bronkhorst, de kleinste stad van ons land.

Maar eerst graag de verhalen van de City Movement conferentie: graag méér, en aanvullingen, en correcties, en invullingen hoe de kerk in de stad kan staan in Nederland…

 

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief