Henk Medema
24
DECEMBER

De mensen op reis. De HEER op weg. En wij volgen Hem.

‘Daarom gingen alle mensen op reis’, staat er te lezen in Lukas 2 vers 3, in de Bijbel in Gewone Taal. En direct daarbij staat dat een zekere meneer Q voerde het bewind over Syrië (nee, niet meneer A.). ‘t Lijkt op het bijna verstreken jaar, en een paar jaar voordien. Mensen op weg, in drommen. Migranten.

De HEER van de hemel is onderweg op aarde. God is terug en woont in Europa. Ruim de helft van de migranten in de Europese Unie behoort tot het christendom.

God is een vluchteling, door David Dessin, is verkozen tot het beste theologische boek van 2017.

 

In de laatste weken van het jaar krijgen wij (jullie ook?) een menigte mails en brieven van mensen die onderweg zijn, en die verslag doen van hun reis dit jaar. Eigenlijk had ik er ook nog eentje moeten schrijven, en misschien lukt dat ook nog wel, maar ‘t was gewoon te druk. Werk. Kerk. Schrijven. Preken. Op reis, soms.

Maar vandaag is het kerst, en dan gaat het niet om Rudolf het rendier met de rooie neus. Zelfs (!) niet alleen maar om Jezus als de Baby van Bethlehem, al telt Hij wel mee in het thema - maar Hij is veel groter, én veel kleiner.

God is op reis. En dwars door het God-loze Europa voert zijn route.

Het christendom is volgens vele Europeanen (...) nog steeds de Europese ex-religie en hoort elders eigenlijk niet thuis. Terwijl Europa zijn christendom losliet, groeide het elders echter door. En ze komen in miljoenental naar ons werelddeel. Het is (zegt Dessin) hoog tijd dat we ons in Europa rekenschap geven van een nieuw soort vreemdeling in ons midden: de christen.

Het boek van David Dessin herinnert me aan Philip Jenkins, Het vergeten christendom, en nog een aantal andere van zijn boeken, voornamelijk in het Engels. Maar het doet me ook denken aan de Koning en zijn Koninkrijk, en hoe jij en ik daarin staan: niet als diner-smullers maar als discipelen in een geestelijke training, volgelingen van de Heer. Zoals een Zuid-Afrikaanse vriend van me twitterde: Joy, curiosity, and wonder - the three character traits of spiritually disciplined followers of Jesus!

 

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief