Henk Medema
09
JUNE

Feestelijk Nederlands Christelijk Forum

Hoe kun je vierentwintig uur van alles met elkaar delen, mooie dingen, moeilijke dingen? Discussies voerend, het eens zijn en ook helemaal óneens zijn? Luisterend naar elkaar, biddend, zoekend, enzovoorts, protestants, rooms-katholiek,  evangelisch, charismatisch - en blij aankomen én blij weer vertrekken? Het gebeurde voor de zoveelste keer, in de zomer-retraite van het Nederlands Christelijk Forum. Het klinkt een beetje streng, zo’n Forum, maar de werkelijkheid is een warm, geestelijk, zelfs feestelijk gebeuren.

 

 


Op wereldwijd niveau gebeurt dit al geruime tijd, aanvankelijk georganiseerd via de Wereldraad van Kerken, en met als centrum het houden van open ‘geloofsgesprekken’, waarbij mensen samen elkaar diep in het hart leren kijken. In Nederland sinds kort óók; Je maakt echt wat mee. Een veertig tot zestig mannen en vrouwen, wat jonger en wat ouder, van diverse kerkelijke pluimage,  in wisselende samenstelling per jaar, zoeken elkaar, én vinden elkaar in een Brabants klooster. Het mogen er volgend jaar nog wel wat meer worden, denk ik.

Persoonlijk geloofsgetuigenis, van één van ons delend met alle aanwezigen: zó is het gegaan, dát gebeurde er, je mag ervan weten. Dingen vertellen uit je geestelijke ‘bediening’ (en als dat in jouw traditie een beetje anders heet, dan mag je je eigen bewoordingen gebruiken) en daarbij delend in de ‘successen’ (zegeningen) maar ook in de moeiten en zorgen. Persoonlijke en vertrouwelijke gebeden, zoekend naar hoe de HEER ieder van ons verder leidt. Uitdagingen, bijvoorbeeld van rooms-katholieken aan protestanten en evangelischen, over hoe we kunnen ‘omgaan’ met de persoon van Maria. Gebed volgens je eigen traditie, nét even iets anders dan anders.

Geloofsgesprekken, vertrouwelijk elkaar zoekend en vindend - maar soms is het ook écht moeilijk om de ander goed te begrijpen. Verootmoediging, luisterend naar het Woord en proberend te vatten wat het is, daarna eerbiedig komend bij het kruis - maar soms durven we dat niet concreet te maken bij het houten kruis in de kapel.

Makkelijk is het niet, met al die broers en zusssen de weg te vinden. Maar we gaan er vol verwachting mee door.


 

Laat hier een reactie achter



3 Reactie(s):

11 aug 2019
18 jul 2018
18 jul 2018

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief