Henk Medema
18
JANUARY

Fun. Serious. Joy. WEEK VAN GEBED

Dit wordt de Week van Gebed. Dat komt eenvoudig doordat de Evangelische Alliantie en de Raad van Kerken dat hebben besloten. Maar een week van bidden wordt het natuurlijk pas als je het gebed zelf gaat beleven.

Dat klinkt nogal ernstig, en dat is het ook wel. Maar het is veel meer: het is ook fun, en het is ook joy, om deze Engelse woorden te gebruiken.


In het Nederlands Dagblad van vanmorgen werden voor de Prayer Night (jongeren-evenement in het kader van de Week van Gebed) een aantal jonge mensen geïnterviewd. Eén van hen zei: bidden mag ook wel gewoon leuk zijn. Nou! Zo is het precies! Overvloedige vreugde in uw nabijheid (Psalm 16:11), in de woorden van Paulus (Filippenzen 1:3v): ‘Ik dank mijn God altijd wanneer ik aan u denk, telkens wanneer ik voor u allen bid. Dat doe ik vol vreugde.’ Gebed is het gebied van blijdschap, zoals Flannery O’Connor (die de meesten van ons zó niet kennen!) het formuleerde.

Fun

‘Als je bid, zeg: Vader!’ - dat zijn woorden van Jezus. Wij nemen het bidden soms angstwekkend, bloedstollend serieus. Knijpen onze ogen stijf dicht, onze handen stevig samen. We doen héél hard ons best, want God is de machtige Koning, en Hij is vast streng (denken we). Wacht eens effe! Hij is onze VADER, wij zijn zijn kinderen, en weet je wat Hij graag ziet? Dat zijn kinderen onbekommerd buiten spelen, en Hem vrolijk tegemoet huppelen, gewoon zichzelf zijn, onbevangen. Goed idee om dat in deze Week van Gebed eens uit te proberen…

Serious

Het ‘leuke’ is dat bidden ook heel erg serieus is. Anders zou je jezelf voor de gek houden - en dat doen we helaas nog wel eens. Bidden is niet maar een tijdje wat fladderen en raffelen door de dingen in de wereld en in je eigen leven. Het is de échte problemen delen, met de Heer, en dan ook met elkaar. Het is geen flauwekul. De dingen die je heel diep in je hart heen er weer schuift en waarmee je maar niet opschiet, de dingen die te zwaar zijn om te dragen of zelfs om eraan te denken, die breng je bij je Vader. In de naam van Jezus, in zijn bevoegdheid als de hemelse Priester. Door de kracht van de Heilige Geest, die wéét wat we bedoelen met al die verzuchtingen die we niet goed onder woorden kunnen brengen.

Joy

Het diepste en mooiste aspect van het bidden is wat C.S. Lewis aanduidde als JOY - en daarmee bedoelde hij niet de gein of het plezier dat aan de oppervlakte ligt, en dat we zelf nog wel een beetje in de hand kunnen nemen. Het is eigenlijk een verlangen dat diep in je hart sluimert, en dat soms ineens ontwaakt in een ontmoeting, een uitzicht, een ervaring die je zintuigen verwart - dan opeens verstolt het tot een herinnering, maar die draag je als een kostbare schat met je mee. Dat is een geschenk van God. Dat kun je niet zelf oproepen of organiseren. Maar je kunt er wel de voorwaarden voor scheppen door te bidden.

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief