Henk Medema
07
APRIL

Gods agenda: een wereld van verschil

Wat weten wij van Gods agenda? Het is boeiend daarover iets te horen van een man die de leiding heeft gehad van de Britse Evangelische Alliantie, en die vervolgens het roer heeft overgenomen van de wereldwijde Micah Campaign. Zijn boek GODS AGENDA: EEN WERELD VAN VERSCHIL zal op 16 april verschijnen.

Met een zekere bewondering, maar ook met afstandelijkheid horen we de taal van Barack Obama aan: Change! Of de woorden die hij zijn publiek in de mond geeft: Yes, we can! Dan bevinden we ons bijna bij het kinderlijke optimisme van Bob de Bouwer: Bob de Bouwer, kunnen wij het maken? Bob de Bouwer, nou en of! Sommigen zullen dat ook denken bij dit boek van Joel Edwards. Bij ons Hollandse polderen hoort terughoudendheid. Er zit ook een behoorlijke portie eigenzinnigheid in. Eerlijk gezegd zijn we in Gods koninkrijk helemaal niet zo goed in het constructief ‘polderen’: we zijn allemaal onze eigen, eigenzinnige dijkgraafjes. We hebben ons eigen rijkje. Joel Edwards heeft in dit boek drie vragen aan de orde gesteld. De eerste vraag, de kernvraag van dit boek, is: wat is het evangelie nu eigenlijk precies? De tweede vraag: wat doen wij met het evangelie, of wat doet het evangelie met ons? De derde vraag: hoe kunnen wij het evangelie in deze wereld laten landen? Wat het heil betreft: dat is veel meer dan de oplossing van het zondeprobleem. De ontvangers van het heil zijn veel meer (en niet minder!) dan individuele mensen. Het centrum van het evangelie voelen velen verwoord in Johannes 3 vers 16 – maar juist daar gaat het niet alleen over ‘ieder die gelooft’, maar over de hele wereld, de kosmos. Zo breed en machtig is de stroom van Gods heil. En ten tweede: wij, wat doen we met het evangelie? Het motto van het Lausanne Wereldcongres voor Evangelisatie (oktober 2010, Kaapstad) luidt: het hele evangelie, door de hele kerk, voor de hele wereld. Edwards benoemt deze verbinding niet expliciet in zijn boek, maar die is overduidelijk aanwezig. Draagster van het evangelie is de kerk, de wereldwijde gemeente. In een zeer specifieke zin zou je kunnen zeggen dat de Gemeente het evangelie is. N.T. (Tom) Wright heeft in deze generatie zeer velen een hart onder de riem gestoken, door ‘hoop’ tot het centrale thema van zijn theologie te maken. Het meest bekend is geworden zijn boek Surprised by Hope (‘Verrast door hoop’), Je kunt, zegt hij, niet over de kerk spreken zonder perspectief op de toekomst. Dé draagster van hoop is de kerk. Wat meer theologisch gezegd: ecclesiologie (de leer van de kerk) kun je, zonder je in rare bochten te wringen, beschouwen als een onderdeel van eschatologie (de leer van de laatste dingen). De Gemeente is de beheerder van de toekomst. Ten derde: het hele evangelie richt zich op de hele wereld. Eens zullen alle dingen met God de sjaloom (vrede) van God weerspiegelen. Nu al hebben de christenen deel aan dezelfde sjaloom (lees opnieuw Kolossenzen 1:22, 20), niet alleen maar om er zelf van te genieten, maar om royaal aan de hele wereld uit te delen. Deze landingsbaan is veel meer dan een rode loper, die voor christenen wordt uitgerold en waarover zijn als hoogwaardigheidbekleders deze wereld binnenschrijden. Als je van het vliegveld van Kaapstad naar de stad rijdt (bijvoorbeeld om het Lausanne Wereldcongres voor Evangelisatie te bezoeken), kom je over de snelweg langs Kayalitsha, een sloppenwijk die met hekken is afgeschermd. Dát is de eigenlijke landingsplaats voor het evangelie: midden in de modder, de troep en de ellende van deze wereld. Daar moeten we wezen. Daar moeten we als Jezus zijn.

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief