Henk Medema
28
OCTOBER

HEERLIJK eenvoudig

Een korte, heerlijk eenvoudige blog deze keer, genoemd naar de titel van het pas verschenen boek van Johan ter Beek - @iPadstor - dat ik in één adem heb uitgelezen. Nou ja, in twee adems of iets meer, maar het is wel heerlijk ademhalen. Eigenlijk heb ik geen tijd voor een recensie, zeker niet voor zo’n boekbespreking waarin je jezelf als recensent én theoloog verschrikkelijk serieus neemt. Johan bouwt z’n verhaal op via zeven metaforen: de verteller, de zus, de dirigent, de kokkin, de monnik, het kind, de rechter. Daardoor weet hij een trigger op de verbeeldingskracht van de lezer te zetten, waardoor je gedachten zichzelf (in de uitdrukking van de Psalmen in oude Statenvertaling) in je vermenigvuldigen. Wat niet betekent dat ik het in alle dingen theologisch met de auteur eens ben. Maar dat is nu juist het punt van eenvoud: dat is niet noodzakelijk eens-zijn. En ons gebrek aan eenvoud in de kerk en in het koninkrijk van God wordt zo vaak veroorzaakt door het oneens-zijn over van alles en nog wat, waarin we ons gelijk moeten hebben en halen. Na het lezen van dit boekje moest ik aan de eerste verzen van 2 Korinthe 11 denken. Eenvoud is eenvoud jegens Christus. Het verliezen van die eenvoud is eeuwig zonde, letterlijk en figuurlijk. En dat nare proces is begonnen, zegt Paulus, bij de zondeval, in Genesis 3, bij de slang aan wie Eva gehoor gaf. Wij geven maar al te vaak gehoor aan datzelfde serpent, de inblazing van de duivel, die fluistert: een andere Jezus! een andere geest dan dé Geest! een ander evangelie dan hét evangelie! En de slang komt ermee weg, en neemt ons mee naar de afgrond en de duisternis. Eenvoud, gerichtheid op Christus alléén! Samen delen in Hem. Gewoon doen, dan doe je al gek genoeg. Samen genieten van alles wat Hij is. En die theologie? Heerlijk ontspannen bepraten met elkaar in de gemeenschap de heiligen, en in een open wereld. Heerlijk eenvoudig. Bedankt voor je boek, Johan.

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

14
october
Koning Willem Alexander komt óók, op 31 oktober 2017, in de Domkerk in Utrecht, en ik mag er met honderden

Lees verder >>

08
october
Geloof in iets dat groter is dan wat jezelf bent. ‘Goedertierenheid’ noemt NRC-columnist Bas Heijne dat, ‘bevlogenheid’ mag het van

Lees verder >>

30
september
VEILIG, HEILIG, ENIG   ‘De HEER is mijn licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Bij de HEER is mijn

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief