Henk Medema
15
APRIL

Hel

Hel - een heftig thema. Is Noord-Korea, en speciaal een daar gelegen concentratiekamp, ‘een’ hel? Het lijkt er wel op, het is in ieder geval gruwelijk wat ons verteld werd door Shin Dong Hyuk (‘Vlucht uit Kamp 14’). Duizendvoudig is op 15 april opnieuw voor dit land gebeden, aangemoedigd door Open Doors. Auschwitz, ‘een’ hel? Maar nog belangrijker: ‘de’ hel, bestaat die? - vraagt Francis Chan in zijn nieuwste boek. Hoe kom je daar terecht, als ongelovige heiden of zelfs als christen (jazeker!)? De kwestie was opgeworpen door Rob Bell: hoe kan het evangelie (zo vraagt hij in zijn boek LOVE WINS) in ‘s hemelsnaam de deur naar de hel open zetten? Is dit de God die wij in Christus Jezus hebben leren kennen? Zou God écht mensen naar de hel sturen? Vrijdagavond zag ik een stukje van de film Stranger than Fiction (Marc Forster, 2006): over een man die merkt dat zijn leven door een auteur wordt ‘geschreven’, terwijl die schrijster geen andere keus meer lijkt te hebben dan haar hoofdpersoon dood te laten gaan. Doodsangst bij de hoofdpersoon. Is de hel een situatie die God, als auteur van alles wat gebeurt, uit de hand gelopen is? Wat goed dat die discussie eens hardop gevoerd wordt! We hebben dat eigenlijk te danken aan Rob Bell, die zulke indringende vragen kan stellen. Wie zich van zijn boek afmaakt omdat hij geen goede of zelfs heldere theologische antwoorden geeft, heeft niet in de gaten dat zijn vragen dieper gaan. Ja, zegt iemand, hij gaat op de emotionele tour. Nee - denk ik - Bell snijdt veel dieper, zijn vragen zijn van existentiële aard. Ze raken de diepste vezels van ons bestaan. Als ik er eentje mag noemen: stel nou eens (zegt Bell) dat je met je buurman een gesprek voert over het evangelie. Je legt het met warmte en gloed uit. Je vertelt hem dat God van hem houdt, zelfs zozeer (‘chapter & verse’, Johannes 3 vers 16) dat Hij zijn eigen Zoon heeft gegeven om jou, buurman, en mij te redden! God is er álles aan gelegen om je niet in de hel te laten belanden. Je hebt die buurman nog iet overtuigd, maar wel tot nadenken gestemd, en hij stapt in z’n auto, naar een volgende afspraak. Een kwartiertje later komt er een verschrikkelijk telefoontje: de buurman heeft een ongeluk gehad. Dood. Kun je je - vraagt Bell - voorstellen dat diezelfde God die een kwartiertje geleden álles wilde doen om je buurman te redden, hem nu verwijst naar de hel? In deze blog kan ik zelfs geen begin van een theologische uiteenzetting over dit thema geven, maar ik verwijs naar Francis Chan, en naar Rob Bell, en ook naar Mark Galli, van wie een derde boek over dit onderwerp deze maand verschijnt. De discussie is nu al losgebarsten, en op 26 april wordt er in Utrecht een open symposium over gehouden (zie http://bit.ly/HGQeYP ). Dit debat is van dringend belang. De hel is geen grapje. God meent het dodelijk ernstig met zijn wereld en met zijn mensen, met zijn mensenwereld waarin het kwaad van alle kanten groeit en woekert, zich vastbijt in mensen, en mensen zich in het kwaad vastbijten. De aardbodem, vol van bloed, schreeuwt om gerechtigheid. Maar als Gods gerechtigheid mensen treft met het vuur van de hel, wíe dan? Elke dag leven we temidden van honderden, duizenden, miljoenen mensen van wie er een aantal naar de hel gaan, als ik de moed heb om de Bijbel eerlijk te lezen. Wij leven in een wereld waar we dat niet kunnen zien, en dat is maar goed ook. De mensen om ons heen hebben de hel niet op hun gezicht, en wij hebben niet de bevoegdheid hun zo’n sticker op te plakken. God heeft besloten mensen op geen enkele manier te stigmatiseren, en dat mogen wij dus ook niet doen. Integendeel, we kunnen het beeld van God, hoezeer ook vervormd door zonde en dood, op alle mensen zien. Maar dat maakt het fenomeen ‘hel’ nog erger: dat daar heel veel beelddragers van God terecht zullen komen. Ik ben, nogmaals, blij dat deze discussie is losgebarsten. We worden erdoor (opnieuw) geconfronteerd met de vlijmscherpe kant van het evangelie. En daardoor ook met de ernst van het verlossingswerk van Jezus aan het kruis, Miljardenvoudig droeg Hij de straf van helse godsverlatenheid voor zondige mensen. Echt: ik hoop dat velen deze drie (!) boeken gaan lezen, en op 26 april naar Utrecht komen.

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

14
october
Koning Willem Alexander komt óók, op 31 oktober 2017, in de Domkerk in Utrecht, en ik mag er met honderden

Lees verder >>

08
october
Geloof in iets dat groter is dan wat jezelf bent. ‘Goedertierenheid’ noemt NRC-columnist Bas Heijne dat, ‘bevlogenheid’ mag het van

Lees verder >>

30
september
VEILIG, HEILIG, ENIG   ‘De HEER is mijn licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Bij de HEER is mijn

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief