Henk Medema
13
MAY

Hemelvaart: verlangen, zoeken, Google

Je begint bij Google, en je eindigt in de rest van de wereld. Zo werkt ‘s werelds grootste zoekmachine. Onlangs heeft de Zuidafrikaanse missioloog Nelus Niemandt (in zijn boek Nuwe Leiers vir nuwe Werklikhede) de Kerk vergeleken met Google, tegenover wat het vaak is: een stoelendans. De Kerk lijkt in onze tijd vaak op een dans voor religieuze consumenten, die voortgedreven op de meest aantrekkelijke muziek op een signaal ‘ergens’ neervallen en dan op een of andere plek in een andere gemeente zitten. De muziek start opnieuw, alles komt opnieuw in beweging, en na een tijdje zitten we weer allemaal op een andere plek. Dat is niks meer dan een consumenten-denken. Het laat kerken denken dat het aantal billen op stoelen (gedeeld door twee, natuurlijk) het succes van hun gemeente uitmaakt. Nope.
Nee, zegt Nelus Niemandt, denk liever aan de kerk als een soort Google-zoekmachine. Je begint bij jezelf, maar de wereld gaat voor je open. Dansend op het ritme van de Drie-eenheid, met Gods liefde tot mensen in je hart, trek je er op uit. Het spannende is: iedere zoekactie wordt bewaard, zoals Google dat ook doet: alles wat je zoekt, maakt duidelijk waar je hart naar uitgaat, wie je echt bent, waar je naar verlangt. En het kan niet anders of je gaat iets of iemand vinden, wat je dan weer bewaart als een kostbare schat, waar je een link van maakt.
Het is eigenlijk net als Jezus’ hemelvaart en de dagen erna, en dat ga ik uitleggen.
 

Veertig dagen verscheen Jezus aan zijn discipelen, en sprak met hen over het Koninkrijk van God. Waar ging dat over? Je kunt het simpel zó zeggen: over hemel én aarde. Over hoe ze bij elkaar komen in Jezus naam, verenigd tezaam (zoals E. Gerdes dichtte: ‘Er ruist langs de wolken’). De Heer heeft, denk ik, gewezen op de talloze pijnplekken en de belofte-plekken op aarde. Hij zijn mensen inzicht in henzélf, hoe ze hem na zijn vertrek moesten vertegenwoordigen. En Hij zal ze hebben uitgelegd hoe Gods koninkrijk een rijk van de hemelen is op aarde, maar niet zwevend: heel concreet op aarde geland. Maar, zal Hij gezegd hebben: je mag écht niet weg gaan uit Jeruzalem, want de Geest heb je erbij nodig - en Die komt ook, de Vader heeft het Me beloofd.
Daarover moet het ongeveer gegaan zijn, vermoed ik zomaar, zonder het echt te weten. Wat heeft de Heer in die veertig dagen nu letterlijk tot die elf apostelen (of honderdtwintig discipelen) gezegd? Waarom hebben ze het niet allemaal woord voor woord opgeschreven?
Wat we wel weten is: ze gingen bidden. Bidden, daar hoort zoeken en kloppen bij. Op een of andere manier is tijdens die veertig dagen hun zoekmachine geactiveerd. Jezus was er ineens niet meer - en geschokt keken ze eerst omhoog; we heffen onze ogen op boven de bergen: waar halen we onze hulp vandaan? Maar toen waren er ineens twee mannen bij hen in witte kleren, en ze werden teruggezet in de realiteit. Omhoog turen naar een lege hemel was het antwoord niet. Jezus was het antwoord, maar Hij was in de hemel, en hier op aarde lagen de vragen, hoog opgetast. Wat maakte dat van de discipelen? Een soort Google-zoekmachine. Die tien dagen tot aan Pinksteren - tot de kracht van de Geest hen in weinig seconden vulde en hen een enorme hoeveelheid zoekresultaten als ‘links’ gaf - bereidden hen erop voor om verder te gaan, eropuit, wég van Jeruzalem naar de einden van de aarde, biddend, zoekend, kloppend. Ook ontvangend. En dan weer verder zoekend, want zó is God Zelf, in de dans van zijn Goddelijke gemeenschap: een herder die een schaap zoekt, een vrouw die een munt zoekt, een vader die een zoon zoekt: wees blij met Mij in het zoeken en vinden van het verlorene!
 

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

14
october
Koning Willem Alexander komt óók, op 31 oktober 2017, in de Domkerk in Utrecht, en ik mag er met honderden

Lees verder >>

08
october
Geloof in iets dat groter is dan wat jezelf bent. ‘Goedertierenheid’ noemt NRC-columnist Bas Heijne dat, ‘bevlogenheid’ mag het van

Lees verder >>

30
september
VEILIG, HEILIG, ENIG   ‘De HEER is mijn licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Bij de HEER is mijn

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief