Henk Medema
12
OCTOBER

Het Nieuwe Bijbellezen: onbevangen

‘Wie het koninkrijk van God niet ontvangt als een kind, zal er zeker niet binnengaan’, zei Jezus, toen de mensen kleine kinderen bij Hem brachten (Lukas 18 vers 17). De Nieuwe Bijbel Vertaling gebruikt een ietwat andere uitdrukking, die toch ook heel goed is: ‘wie er niet voor open staat als een kind…’ Ontvangen, krijgen – niet dóen, geen inspanning, zoals de rijke man in het onmiddellijk daarna komende gedeelte wilde: ‘Heer, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?’ Nee: ervoor open staan. Kadootjes krijgen, daar zijn kinderen heel goed in, daar staan ze erg open voor. Van verjaardagen voorbereiden wéten ze, van aftellen: nog zóveel nachtjes slapen. Sinterklaas: je schoen zetten! En dan bijna niet kunnen slapen omdat je wilt weten wat erin komt. Hoe het komt dat je dat verleert, dat is voer voor (kinder)psychologen. Maar blijkbaar kun je het ook léren, je kunt weer worden zoals kinderen, zegt Jezus. Er is zelfs geen andere weg om het koninkrijk van God te ontvangen. Het koninkrijk van God ontvangen, het hele koninkrijk! Niet ‘de helft van mijn koninkrijk’, zoals Esther van haar koninklijke echtgenoot aangeboden kreeg, nee: het hele Rijk. De koning te rijk. Dat is haast niet te bevatten; onze wijd geopende armen kunnen zoveel niet aan. Een van de manieren waarop Gods koninkrijk tot ons komt, is de Bijbel. Weet je nog wanneer je voor het eerst in dat Boek las? Ik weet het niet meer, en de meeste christenen waarschijnlijk niet. We zijn ervaren bijbellezers geworden. Mooi toch, dan zou het je des te makkelijker af moeten gaan! Mooi niet! We hebben vaak al teveel in Gods boek gelezen, we zijn niet onbevangen meer. We kijken er niet meer van op, we geloven het wel. Zodat wij, als we hopen dat God iets tegen ons gaat zeggen, niets meer horen. Onbevangen ontvangen is de houding dat alles kan en mag gebeuren. Want je weet dat je je in de nabijheid van God hebt ‘gewaagd’, op roep-afstand. Dan loop je natuurlijk het risico dat Hij inderdaad iets tegen je gaat zeggen. Je moet, kortom, niet alleen onbevangen gaan lezen in de Bijbel, maar ook ontvankelijk.   LEES MEER in het zojuist verschenen boekje HET NIEUWE BIJBELLEZEN, door Elbert Boot, Hylke-Renso Britstra, Age Romkes onder redactie van Henk P. Medema. Bij ieder exemplaar van de pas verschenen editie van HET NIEUWE LEVEN een exemplaar gratis.

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief