Henk Medema
01
APRIL

Homo- en hetero-identiteit

Hebben mannen een identiteit? Natuurlijk. En hoe is het met de identiteit van vrouwen? Niemand die daarover een moment twijfelt. En is dat een identiteit als mannen en als vrouwen? Die vraag wordt al moeilijker, maar voordat we proberen een antwoord te formuleren, eerst nóg een vraag: en als je homoseksueel bent, heb je dan als homo een identiteit? Andersom: als hetero? En als je nu biseksueel bent? Of in een lichaam woont waar je geest en je ziel niet in past? Enzovoorts. Een evangelische hoogleraar (een vrouw. Of doet dat niet terzake? – ze is ook getrouwd, en moeder van drie kinderen, als dát een rol speelt…) heeft een boek geschreven onder de titel The End of Sexual Identity: Why Sex is Too Important to Define Who We Are. Jenell Williams Paris steekt haar nek vér uit, maar blijft – ik mag de lezer geruststellen – helemaal orthodox. Waar je níet echt gerust op wordt, is dat ze laat zien hoe het landschap aanmerkelijk ingewikkelder is dan we wilden geloven. Terwijl we de fenomenen direct in onze eigen omgeving konden waarnemen. We hadden al eerder ongerust kunnen worden. Ik noem maar wat. Een heteroseksuele man, wiens vrouw er met een ander vandoor is, en die heeft erkend dat hij in de afgelopen jaren niet echt heeft kunnen liefhebben. Een homoseksuele jongen die nog niet uit de kast is gekomen, die z’n verhaal wel in vertrouwen aan z’n predikant heeft verteld, maar het voornemen heeft om een leven van onthouding te blijven lijden. Een vrouw met seksuele verlangens naar andere vrouwen, die tegelijk worstelt om haar huwelijk overeind te houden. Weer: etcetera.   Intussen ‘vieren’ we wel tien jaar homo-huwelijk in Nederland. De meeste christenen – ik ken geen percentage, trouwens – kunnen er niet blij mee zijn. Begrijpelijk, waar ze de bijbelse visie aanhangen dat het huwelijk bestemd is als een harmonieus, liefdevol en trouw samenleven van één man en één vrouw. Maar veel christenen (weer ken ik geen percentage) hebben een heel simpele mening over mensen in homoseksuele samenleving. Fout, gewoon fout. En aan dit gerechtelijke oordeel voegen ze misschien nog een ongevraagd gratis welwillend advies toe, over hoe je dit kunt ‘oplossen’.   Een paar dagen geleden vertelde een goede vriend me, hoe in de (christelijke!) organisatie waar hij werkt, al negen jaar een collega samen met hem optrekt die homo is, een actieve relatie heeft, en er eerlijk voor uitkomt. En hoe hij nog maar kort geleden tot het besef kwam dat-ie met z’n collega nooit, in al die negen jaren, een goed gesprek had durven te voeren, gewoon als mensen onder elkaar. Kort geleden besloot hij daartoe de moed te vatten, en dat gesprek aan te gaan. En z’n collega excuses aan te bieden voor het feit dat hij ‘m altijd links had laten liggen. Het werd een écht goed gesprek.   Moeten we alles tolereren op het gebied van homo- en heteroseksualiteit? Nee. Maar de scherpe lijnen en grenzen, waarmee wij onze ‘moderne’ wereld hebben willen ordenen vanuit ‘christelijke’ normen, zijn meer dan eens onbarmhartig geweest. Wij zouden daarvoor eerlijk schuld moeten bekennen. En tegelijk moeten toegeven dat we heel veel ook niet zo goed weten.   Deze blog is niet een recensie van het boek van mevrouw Paris. Men leze zelf. Maar laat ik afsluiten met de afsluitende woorden van haar boek, waarin ze beschrijft wat er zou kunnen gebeuren als wij onze veroordelende houding laten varen:   A son comes out as gay, and while his parents can’t give him the theological affirmation he desires, they somehow continue to fully love each other. A Christian college allows its faculty to hold divergent viewpoints about homosexuality (at many Christian colleges, faculty cannot theologically affirm same-sex intimacy), and while some backbite and/or avoid each other, others seek out dialogue and friendship with those who hold different views. In small groups and friendships, people talk about their sexual feelings, choices and relationships with true vulnerability and openness to feedback without prepackaging their sexuality with labels that ratchet the stakes up to the level of identity.  

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

14
october
Koning Willem Alexander komt óók, op 31 oktober 2017, in de Domkerk in Utrecht, en ik mag er met honderden

Lees verder >>

08
october
Geloof in iets dat groter is dan wat jezelf bent. ‘Goedertierenheid’ noemt NRC-columnist Bas Heijne dat, ‘bevlogenheid’ mag het van

Lees verder >>

30
september
VEILIG, HEILIG, ENIG   ‘De HEER is mijn licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Bij de HEER is mijn

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief