Henk Medema
23
NOVEMBER

Internationale Dag van de Bijbel: Gods Woorden in jouw hart, en in de wereld

Vandaag, 23 november 2015, is het de Internationale Dag van de Bijbel. Wat God ons verteld heeft en in leesbare vorm heeft nagelaten, dat is geweldig - het verdient wel een feestje!
Soms komen de Godswoorden zo maar bij je binnen, onverwachts, terwijl je aan het lezen bent. Je hebt ook van die tijden dat je droog staat, en dat je dorst hebt naar God, als een hert dat naar water verlangt.
Vandaag: een speciale dag van de Bijbel! Je mag allerlei dingen verzinnen, en op 12.00 uur locale tijd - dat gaat dus de hele wereld rond - zullen sommige mensen misschien zo maar wat doen: elkaar mailtjes sturen, publiek in winkelstraten de bijbel lezen, zingen, dansen, een flashmob misschien, tekenen, schilderen). Vooral: de woorden van God dóen.
Vanmorgen een kort woord over het Woord voor jou, van hart tot hart. Gods hart dat zich uitstort in jouw hart. Gods gezicht dat zich naar jouw gezicht toekeert. Vanavond komt er nog een blog over de bijbel in de kerk.
 

Elke ochtend lees en vertaal ik uit de grondtekst een vers (of een paar verzen) uit de Bijbel, momenteel uit Psalm 119. Vanmorgen was aan de beurt vers 57v: ‘Mijn deel is JHWH, zei ik, ik heb beloofd zijn woord te bewaren. Heelhartig zocht ik uw gezicht, begenadig mij, zoals U beloofde!’ Het was nieuw voor mij, maar het staat er toch echt: als je belooft Gods woord te bewaren, is dat eigenlijk een echo van Gods belofte - en wat belooft God dan? Genade, en die genade bestaat daaruit dat wij Hem in de ogen mogen kijken. Oogcontact met de Almachtige. Zeker: geen mens zal Mij zien en in leven blijven, zegt de HEER - maar de Geest van God brengt dat face2face contact tot stand. Hoe gaat dat eruit zien vandaag, hoe ga je HEM zien? Benieuwd…
Op de site van de Internationale Dag van de Bijbel staat ‘toevallig’ mijn favoriete bijbeltekst, Habakuk 2 vers 14. ‘De aarde zal helemaal vol zijn met de kennis van de heerlijkheid van de HERE, net zoals de zee boordevol water is’. Die tekst las ik vaak in mijn Nijmeegse studententijd, waar toen de studentenrevolutie gaande was (het was eind jaren zestig van de vorige eeuw), hij stond én staat gebeiteld op een poortje in de Heilig Land Stichting bij Groesbeek. De aarde is nu vol van oorlogen, vluchtelingenstromen, terreur, natuurrampen, en wij staan daar middenin. Maar wereldwijd verbinden de Woorden van God ons met Hem. Laat zijn Rijk spoedig komen!
 

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

14
october
Koning Willem Alexander komt óók, op 31 oktober 2017, in de Domkerk in Utrecht, en ik mag er met honderden

Lees verder >>

08
october
Geloof in iets dat groter is dan wat jezelf bent. ‘Goedertierenheid’ noemt NRC-columnist Bas Heijne dat, ‘bevlogenheid’ mag het van

Lees verder >>

30
september
VEILIG, HEILIG, ENIG   ‘De HEER is mijn licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Bij de HEER is mijn

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief