Henk Medema
07
FEBRUARY

Jezus: glossy als invitatie tot een doolhof. Een leeservaring

Waar is Wally? Waar is Jezus? Tegen het slot van de nieuwe glossy #Jezus! kom je dit zoekplaatje tegen. Ik ben gaan zoeken, en echt, eenvoudig is ‘t niet.
Een doolhof rondom Jezus, zo zou je deze glossy wel kunnen noemen. Wat gebeurt er als je een labyrint binnengaat? Domme vraag! - je gaat zoeken, natuurlijk, naar iets waar je niets van weet. Er ontstaat een wirwar van menselijke bewegingen die allemaal op het centrum gericht zijn, per definitie zonder te weten waar het is en hoe het is.
Jezus. In gesprek raken over hem, in heftige discussies, misschien, maar ook in diepe overpeinzingen waar je een nacht of zelfs meer nachten van wakker ligt. Twijfel. Duisternis, en af en toe een kiertje licht. De draad kwijtrakend, en dan weer gewoon, als in het verhaal van Theseus en Ariadne, zie je ‘m in je eigen handen terug. Of geef je hem dan toch nog weer prijs?
Het lezen van deze glossy is een aparte ervaring. Juist in wat er over God en Jezus gezegd wordt, voel je al lezend regelmatig de vragen bij je opborrelen: is dat nou zo? Hoe zit het nou echt?
Soms denk je: dit zijn echt gekkigheden - en dan voel je het onmiddellijk kriebelen.., of is het toch zo gek nog niet? Soms word je door de auteurs in dit blad klip en klaar aangesproken; ze noemen negen onwaarheden over Jezus (62). Maar als je een beetje traditioneel bent, en je kijkt zomaar twee vrouwelijke predikanten in de ogen? En daaraan voorafgaand een vrouw die ook dominee is, maar bovendien nog lesbienne?

Er worden dingen gezegd, ook over Jezus, waarvan sommige lezers zullen denken: kán dat wel, is het niet bijna blasfemie (de schrijvers gebruiken hetzelfde woord!) of is het zelfs óver het randje? Op twitter reageerde iemand op een citaat: hé, wacht eens even, dit is toch niet de Christus der Schriften?
Onder de klussen die ik als publicist vaak heb gedaan, hoorde jarenlang het schrijven van recensies. Mooi werk hoor, ik hoop het nog vaker te kunnen doen. Je kunt mensen helpen om ordelijk en helder te denken over (bijvoorbeeld) een boek, lijnen te zien, zich te oriënteren. Vaak is dat nuttig. Soms ook echt níet: heb je wel eens een recensie van een doolhof gelezen? Als je bij een labyrint de scherpe randen wilt aangeven, dan houdt het zoeken op...
Kunst werkt zó, zegt Leo Blokhuis: niet een uitleg van hoe het zit, maar 'het verwart je juist. Het zoekt, het schuurt en het vraagt'  (74).
Zo werkt deze glossy, vermoed ik. En dus is dit geen recensie. Je hoef niet te weten wat er wel of niet bijbels is. Niet omdat die vraag onbelangrijk is, maar omdat het mateloos spannend en ontzettend nodig kan zijn om mensen door elkaar te schudden. Mensen die Jezus nog niet kennen. Zelfs mensen die Jezus al kenden, en de Christus met behulp van de geschriften aardig in kaart hadden gebracht.
Dat doet deze glossy. Schudden, lachen, huilen, irritatie, boosheid misschien zelfs - en dan wordt je weer even doodstil. Humor en ernst, scherpzinnigheid en geleuter wisselen elkaar af. En er zijn telkens onverwachte open vensters. Weerspiegelingen van Jezus, zonder dat alles precies in kader gebracht wordt. De metafoor van De Gulle Boom: je geeft je totdat je op bent, en dan geef je jezelf nog een keer - hetzelfde verhaal als dat van Jezus (19). En dan over vergeving: een Indrukwekkend verhaal van Bram Bakker (100-104), met daarop direct volgend twee totaal witte bladzijden. ‘Dit is vergeving.’
Dit is geen recensie, maar een leeservaring. Als je je eigen ervaring wilt opdoen: lezen. En als je anderen ook zoiets gunt: doorgeven. Misschien ga je samen wel op zoek in de spannende doolhof waarvan Jezus het middelpunt is.

Laat hier een reactie achter



3 Reactie(s):

Peter Huth
08 feb 2015
Barth heeft gelijk : Hij (Jezus) is "der ganz Andere"
08 feb 2015
Wil je Jezus kennen/ Lees het Nieuwe Testament in de Bijbel, daar staat alles in! geen Glossy nodig! Jacoba.
jacoba
08 feb 2015

Recente artikelen

14
october
Koning Willem Alexander komt óók, op 31 oktober 2017, in de Domkerk in Utrecht, en ik mag er met honderden

Lees verder >>

08
october
Geloof in iets dat groter is dan wat jezelf bent. ‘Goedertierenheid’ noemt NRC-columnist Bas Heijne dat, ‘bevlogenheid’ mag het van

Lees verder >>

30
september
VEILIG, HEILIG, ENIG   ‘De HEER is mijn licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Bij de HEER is mijn

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief