Henk Medema
25
MARCH

Kern: energie van de liefde

‘It’s the question that drives us, Neo.’ - Trinity, in The Matrix
 
De vorige week was schokkend. Niet zozeer wegens de gemeenteraadsverkiezingen, maar wel om wat er dezelfde dag gebeurde. Zeg maar: Wilders, zeg maar: haat zaaien. En alles wat daar toen op volgde.
Ik kon op de eerste dag van de nieuwe week niet in de Kloosterkerk in Den Haag zijn, in de bijzondere dienst die daar gehouden werd. Wel lukte het aan ‘t eind van de middag alles te zien op m’n tablet. Het meest was ik onder de indruk van de korte, krachtige toespraak van dr. Samuel Lee.
 

Juist in diezelfde week had ik (toevallig?) het recente boek gelezen van de jonge Tsjechische (christen-) econoom dr. Tomas Sedlacek, Economics of Good and Evil: the Quest for Economic Meaning from Gilgamesh to Wall Street. Fascinerend. Vanaf het Gilgamesj-epos, dwars door Oude en Nieuwe Testament heen, via de Griekse filosofen, de middeleeuwse denkers, de wijsgeren van de Verlichting en de economen van de markt, toont hij aan hoe wij gekozen hebben om meer, meer, méér te willen hebben. (Vervolgens, uit angst iets te verliezen, roepen we: minder, minder, minder!) En hoe we ons, sinds de laatste eeuwen, hebben laten wijsmaken dat ‘de onzichtbare hand van de markt’ alles wel weer op z’n pootjes terecht laat komen. Of wij het willen of niet. Dat is wat we economisch liberalisme noemen.
Wat politiek liberalisme is, moesten we intussen ook weten. Alles zaaien wat je maar wilt, desnoods (in z’n extreme vorm, zoals woensdagavond) haat. En dan denken dat het ook nog goed kan komen, door een soort onzichtbare hand.
Het antwoord daarop is niet: tolerantie. Velen hebben gedacht dat dit de kern was van de ‘tegenstem’ die zondag in de Kloosterkerk gehoord werd - maar dat zou veel te slap zijn. Zeker, we moeten verdraagzaam zijn, tegenover Marokkanen en alle andere volken, zelfs tegenover mijnheer Wilders en zijn kameraden. Maar de kern is de energie van de liefde.
Wat we als economen nodig hebben, is meta-economie, zegt Sedlacek: iets wat boven economie uitstijgt. Wat we in de politiek nodig hebben, is meta-politiek, vragen en uitdagingen die boven de politieke kwesties uitgaan. Een centrale vraag, die ons stuwt in de richting van het antwoord.
Het echte leven kan niet worden opgesloten in een fort Europa, het is in onszélf. Radicale, sterke liefde kunnen we niet zelf zaaien: ze komt voort uit Degene wiens naam in de politiek meestal niet genoemd mag worden, uit God. Dat, veel meer dan tolerantie, was wat we zondag uit de Kloosterkerk hoorden. Geweldig.

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief