Henk Medema
29
APRIL

Nineve

NINEVE van Rick de Gier (Uitgeverij Brandaan) is meer dan een boek, het is een cross-mediaal project, en je kunt het dus niet gewoon lineair ‘lezen’, van a tot z. Naast – of, technisch ‘in’, of communicatief ‘bij’, maar hoe hanteer je dat dan? – zijn er de Outtakes from the Revival Songbook, de band waarin auteur Rick de Gier leadsinger is. En bovendien is er een website, www.nineve.net, waar overigens niet zoveel gebeurt. Wat doe je met cross-media? Er kris-kras doorheen gaan, maar het boek verdient (dat is een compliment) een vorm van close reading. Enerzijds moest ik na de eerste keer lezen echt teruglezen, omdat er nogal wat dwarsverbanden in de tekst zelf liggen; anderzijds leidde de neven-informatie rond de website me af van het patroon in de tekst. Toen ik hoorde dat het verhaal zich afspeelde tegen een evangelische achtergrond, dacht ik onmiddellijk: dat moet ik lezen. Want er wordt (zoals Rick de Gier ook zelf in een interview zegt) heel vaak in de Nederlandse literatuur gezinspeeld op een gereformeerde ghetto-achtige subcultuur, maar de evangelische wereld kent men niet, en die blijft dus doorgaans onbesproken. De Gier kent haar wel; althans een aantal aspecten ervan worden in dit verhaal redelijk waarheidsgetrouw weergegeven. De heksenjacht op alles wat ‘werelds’ is, de orgastische aanbiddingstaferelen, de verwachting van de opname van de gemeente en de angst om dan alleen achter te blijven, het wetticisme – je kunt je hooguit afvragen of het niet té zeer als karikatuur wordt weergegeven. Wat is de inhoud van het verhaal van Daniël? Wat gebeurt er met hem? Hij ontdekt dat het dualisme waarmee hij is opgegroeid, niet leefbaar is. Maar hij construeeert weer nieuwe muurtjes, waarin zijn evangelische lyrics weliswaar ‘gewoon’ kunnen functioneren in de seculiere music scene, maar zijn leven zélf gefragmenteerd lijkt te blijven. Seks, maar geen communicatie of zelfs liefde. Theologische of ethische stellingen, maar geen waarheid. Het boek begint en eindigt met een droom over Jezus: is Hij dat echt? – en is Hij bereikbaar vanuit de verschillende werelden waarin Daniël leeft? Dat blijft onduidelijk, en literair is dat knap gevonden, maar tegelijk blijft de spanning daardoor weg. Dit boek grijpt me niet zo bij de keel als bijvoorbeeld Knielen op een bed violen deed. De omraming van de evangelische achtergrond is een soort onschuldige omlijsting, zoals het schilderij Wollewei uit Godfried Bomans’ Erik. Of is het toch niet onschuldig? Juist omdat deze evangelische wereld er niet toe doet, niet relevant is. De teksten over de Opname blijken probleemloos bruikbaar te zijn in ‘Nineve’, terwijl ‘Jona’ doodgewoon op de berg zit af te wachten hoe de wereld onder Gods oordeel geplaatst wordt – ik weet trouwens niet echt of dit de betekenis is van de titel, een metafoor die bij mijn weten nergens verklaard wordt. Maar misschien is het dit wel. Dit rare evangelicalisme (als in de boeken van Flannery O’Connor) is dood, gewoon, zonder leven voor de wereld, zonder leven voor Daniël zelf, hoogstens een vaag vermoeden van de Levende in een rode Cadillac, als in een droom.

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief