Henk Medema
13
JUNE

Oorlog

Het is oorlog in Irak. En in Syrië. In de Centraal Afrikaanse Republek. (En ja, voetbal is ook oorlog...) Al gehoord van die oorlog op de Malediven, en in Noord-Korea? Echt waar?? Eerlijk waar. Oorlogen, meervoud. Oorlogen van de Heer.
Lees bij de Nacht van Gebed voor de vervolgde kerk maar eens een tamelijk onbekende bijbeltekst, Numeri 21 vanaf vers 14.
 

Daarom wordt er in het Boek van de oorlogen van de HEER gesproken van ‘Waheb in Sufa en de beken die de Arnon vormen, 15 en het stroomgebied van die beken, dat zich uitstrekt tot waar Ar ligt en dat aan het gebied van Moab grenst’. 16 Van daar ging het verder naar Beër, de bron waar de HEER tegen Mozes gezegd had: ‘Roep het volk bijeen, dan zal ik het water geven.’ 17 (....)
Vanuit de woestijn ging het verder naar Mattana, 19 (...) naar de vallei in Moab, en vervolgens verder naar de Pisga. Vanaf de top van die berg kijkt men uit over de Jesimon.
 
De Nacht van Gebed vindt plaats in oorlogstijd. Niet een religieuze oorlog, zoals in Irak. Niet een oorlog waarin christenen voor hun eigen zaak opkomen, maar een oorlog van de Heer. Een geestelijke strijd, een strijd die niet bevochten wordt tegen vlees en bloed. Wel eens over nagedacht dat Paulus in Efeze 6:10 eigenlijk Jesaja 59 citeert? Daar gaat het over God de Heer, die 'zich ontzette dat er niemand tussenbeide trad', en Die dan Zelf de geestelijke wapenrusting aantrekt.
 
Het Boek is zoek. Wij weten niets meer van dat oude boek van de oorlogen van de Heer, letterlijk niet, maar misschien ook zijn we in onze tijd wel vergeten dat het eigenlijk toch echt om Gods zaak gaat, en niet alleen maar om vervolgde christenen die een beetje zielig zijn. In de nacht boren wij door het gebed een bron aan, in de woestijn. Gods belofte is: water, zegen. En het zal vast niet voor niets zijn dat dan direct daarna de berg Pisga wordt genoemd, van waar er een uitzicht bestaat over het hele beloofde land.
Wij sluiten de ogen niet. We doen ze wijd open voor Gods Koninkrijk. Het komt!

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief