Henk Medema
29
JANUARY

REGEM HABEMUS! wij hebben een koning!

Het nieuws van de troonsafstand van Beatrix deed snel de ronde over de hele wereld. Een Canadese vriend riep me gisteravond toe, via Facebook: dus jullie hebben een koning! Nou ja, nog niet helemaal. Maar over een paar maanden is het wél zover, mét een koningin zelfs. En intussen wensen en bidden wij Willem Alexander en Maxima alvast Gods geweldige zegen toe. Onmiddellijk moest ik denken aan het voorval tijdens de belegering van St. Quentin. Gaspard de Coligny, de hugenotenleider, voerde het commando over het garnizoen . De vijand had al zeven bressen in de muur geschoten, en schoot pijlen in de vesting met dit briefje er aan: "Geef je over!" Maar De Coligny liet de pijlen terugslingeren met deze boodschap als antwoord: "Regem habemus" .- "Wij hebben een koning." Simpel en sterk symbool van de positie die wij innemen in het Koninkrijk Gods. De vesting mag belegerd zijn, de bressen mogen zorg inboezemen, de vijand mag z'n pijlen naar binnen slingeren: Geef je over! Maar het enige antwoord dat wij voor hem hebben, is: Wij hebben een Koning! En wat kunnen de mensen in de wereld dan alleen nog maar denken? Rare jongens, die christenen. 'Allemaal overtreden ze de verordeningen van de keizer door te beweren dat iemand anders koning is, namelijk Jezus!' (Handelingen 17:7). Ja. Dat is ook zo. Eerst het koninkrijk zoeken en de gerechtigheid die daarbij hoort. En de rest krijg je dan wel niet cadeau, maar wel voor niks: uit genade.

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief