Henk Medema
20
AUGUST

Sorry, maar geen sorry: UNAPOLOGETIC - waarom het christelijke geloof je echt wat doet

Ken je het verhaal van de muur en de taal? Het staat in de Bijbel, in 2 Koningen 18 en 19; het speelt zich af tijdens het beleg van Jeruzalem door de Assyrische koning Sanherib, de tijd van Hizkia. Er vond een discussie plaats aan weerszijden van de muur van Jeruzalem: de Assyriërs daagden de stadsbewoners uit zich maar over te geven. Maar er vonden ook gesprekken plaats binnen de stadsomwalling, en die gingen in een andere taal, het Hebreeuws. Ze hadden ook een heel andere inhoud: geloofsvertrouwen en gebed tot God.

De rand van ‘ons’ christelijke geloof is bij velen een verdedigingsmuur, waarover we discussies voeren met niet-christenen. Reken maar dat we willen winnen! Voor godsvertrouwen moet je in de afgesloten ruimte van ons geloof zijn - toch?

Nee dus. De Britse auteur Francis Spufford schreef een boek waarvan de titel in het Nederlands een beetje slap lijkt: ‘Dit is geen verdediging! - waarom het christendom ondanks alles verrassend veel emotionele diepgang heeft’. Maar in het Engels is-ie veel sterker: UNAPOLOGETIC! Zoiets als: sorry, maar echt géén sorry.

 

Ondanks alles, dat wil zeggen: atheïsten als Richard Dawkins en veel andere criticasters ten spijt. Emotionele diepgang? Méér, want Spufford heeft het niet alleen over de gevoelens die het evangelie bij je genereert, maar het gaat dieper, op existentieel niveau. Om daar te komen is er een andere omschrijving nodig van het ‘christelijke’ woord ‘zonde’, want daarmee is (vindt Spufford) letterlijk en figuurlijk een boel mis. Hij stelt voor de spreken over MNoDtV, de Menselijke Neiging om Dingen te Verkloten (32). Dat blijkt een schokkende diepgang te brengen.

Maar als we het gaan hebben over De Grote Baas (jawel, we zijn bij God aangekomen. Of bij de aanwezigheid van God. 38) is dat niet geruststellender. God is er. Maar Hij schakelt de electriciteit niet uit als alle 220 volt gebruikt wordt voor de marteling van iemands gevoelige lichaamsdelen. Hij lijkt niks extra’s te doen als op een intensive care afdeling tientallen kinderen na een busongeluk liggen dood te gaan (88). En er zijn geen goedkope antwoorden.

Als het onderwerp wordt aangekondigtd ‘Yeshua’ (110v) - dan lijkt het nog heftiger te worden. Volg Spuffords beschrijving van Jezus en je valt van je stoel (nee, ik ben maar een blogger die een recensie schrijft, je moet dat zelf maar lezen!). Jezus die zegt: doe niet zo voorzichtig! Doe alsof deze ene dag je hele leven is. Want je vergist je als je denkt dat het goede bestaat uit duizend voorzichtige, zorgvuldig afgemeten handelingen (117).

Meneer Koninklijke Olie - de gezalfde koning - sterft, en zéker heeft dat te maken met onze MNoDtV. En dan staat hij uit de dood op. Gaat naar de hemel. Zelfs dan is het niet afgelopen, er is méér. Onder andere de kerk, waar de discussie op de muur van Jeruzalem (weet je nog?) meestal erg zenuwachtig gaat worden. Nee dus. ‘Voor ons (zegt Spufford, 199) is de kerk niet gewoon een instituut. Het is een falende, maar nooit geheel mislukte poging van eindige mensen om de oneindige gulheid van God in de wereld te vereeuwigen’. Of je dat nóg maar een keertje wilt lezen.

En als je bijna bij de laatste bladzijde gekomen bent, lees je (223): ‘Wees niet bang. Er kan meer worden gerepareerd dan je denkt’.

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat er iemand zal zijn die het van alfa tot omega met dit boek eens zal zijn. Maar het is nóg onwaarschijnlijker dat iemand ergens tussen deze veelbetekende letter niet geraakt wordt. Probeer ‘t maar eens.

 

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief