Henk Medema
20
JULY

The Medium is the Message

Het is deze week, donderdag, een eeuw geleden dat de beroemde media-‘profeet’ Marshall McLuhan werd geboren. Van hem is de uitspraak fameus geworden: The medium is the Message (Understanding Media, New York 1964, p.7). Deze woorden worden vaak geciteerd in een andere zin dan ze oorspronkelijk bedoeld waren: de moderne media hebben tevens de gecommuniceerde inhoud veranderd - wat dan vervolgens duidt op de media- revolutie van de afgelopen eeuw. Die heeft ons een heel andere wereld gegeven. Dat was eigenlijk niet precies wat McLuhan wilde zeggen. Bij 'media' dacht hij niet aan zoiets als radio en televisie (in zijn tijd bestond e-mail of internet nog niet, zelfs geen fax!), maar aan alle extensies van mensen, waarmee zij de buitenwereld betreden en beïnvloeden. De 'boodschap' bestaat dan uit de effecten die deze menselijke acties op onze leefwereld hebben, de rimpels die de steen in de vijver veroorzaakt. Zo veranderde de uitvinding van de spoorlijn het aanzien van onze stedenbouw, de auto en de snelwegen bracht nog meer verandering in de planologie, en het vliegtuig en de luchthavens veranderden opnieuw de verkeersstromen.   Intussen is de uitspraak van McLuhan ook zeker waarheid in de betekenis waarin zij meestal geciteerd wordt. Met name in de wereld van ‘media’ in de beperkte zin van het woord. De postmoderne digitale media hebben onze wereld in een razend tempo veranderd. In 1903 bezocht de zeiler Joshua Slocum op de eerste gedocumenteerde reis rond de wereld ook Zuid-Afrika waar hij werd geïntroduceerd bij de oude president Paul Kruger. Toen tijdens het gesprek de term 'reis rond de wereld' viel, werd Slocum streng terechtgewezen door de grijsaard, want de Bijbel, meende hij, leerde ons dat de wereld plat was. Honderdenacht jaar later is er bijna niemand meer die denkt aan de wereld als een plat vlak met randen waar je vanaf kunt vallen. Maar de wereld van het boek is absoluut niet meer wat ze geweest is. In deze week zijn de circa 400 boekwinkels van Borders in de Verenigde Staten opgeheven. In de afgelopen twee jaar zijn er zo'n 4000 van de 7000 christelijke boekhandels verdwenen, werd ons vorige week op de International Christian Retail Show in Atlanta verteld. Is de wereld plat, of is zij rond? Nog steeds zijn er onnoemelijk veel mensen, zelfs vakmensen, die menen dat wij nog in de oude wereld van boeken en tijdschriften leven. Wake up, man! Het is nog ernstiger: de nieuwe wereld van de eenentwintigste eeuw, waarin wij ontwaken, bestaat niet langer meer uit dezelfde elementen van brick-and-mortar, stenen en cement. Om het duidelijker te zeggen: niet meer uit winkelpuien en kasten, papier, gebonden boeken en paperbacks, tijdschriften, boekhandelaars en vloermatten waar iedere ochtend kranten op terecht komen. Het samenvoegen van elementen van de oude wereld kan ons nooit helpen in de wereld ná de Gutenberg-II-revolutie. De nieuwe wereld bestaat uit andere mensen, die zelf hun eigen keuze maken uit de digitale opties die ze op hun smartphones en tablets en e-readers en laptops opvangen. Hopeloos? Nee, dat niet. Een enorme uitdaging, dat wel. En des te meer waar de frontlijnen van Gods koninkrijk daarbij in veel opzichten in het geding zijn. Wake up!

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

14
october
Koning Willem Alexander komt óók, op 31 oktober 2017, in de Domkerk in Utrecht, en ik mag er met honderden

Lees verder >>

08
october
Geloof in iets dat groter is dan wat jezelf bent. ‘Goedertierenheid’ noemt NRC-columnist Bas Heijne dat, ‘bevlogenheid’ mag het van

Lees verder >>

30
september
VEILIG, HEILIG, ENIG   ‘De HEER is mijn licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Bij de HEER is mijn

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief