Henk Medema
22
FEBRUARY

Vasten is als je schoen zetten

Aswoensdag, begin van de veertigdagentijd, die zich uitstrekt tot aan de viering van Jezus’ dood en opstanding. Vastentijd. Een roomse aangelegenheid, waarover Godfried Bomans, een van mijn favoriete auteurs, boeiend wist te vertellen. Dit hoorde bij het rijke roomse leven. Ook protestanten doen het tegenwoordig, en zelfs evangelicals, misschien wel juist in die laatste groep groeit het verschijnsel. In de social media kun je dan vertellen hóe je dat doet. Van vasten heb ik geen verstand. Ik doe het wel eens, zoals ik ook wel wat aan hardlopen doe, en zoals ik graag zing – maar dat betekent nog niet dat je er met enig gezag iets over kunt vertellen. Vanmorgen evenwel – bij de voorbereiding van m’n preek voor zondag – werd ik me iets bewust dat ik graag wél wil delen. Vasten is als het zetten van je schoen voor Sinterklaas. Vasten is niet een prestatie waarmee je voor God punten kunt verdienen. Precies het tegenovergestelde: het is de Heer gelegenheid geven om zijn genade aan ons kwijt te kunnen. Vasten is, in de termen van 2 Korinthiërs 12 vers 9, jezelf bewust te maken van je zwakheden. In onze door en door consumptieve maatschappij nemen we een heleboel dingen tot ons, niet omdat we ze stuk voor stuk nodig hebben, maar om onze nood af te dekken. Nou ja: nood is misschien een zwaar woord. Maar toch: de zwakheden waarop Paulus in de tweede Korinthebrief doelt, onze beperkingen als schepselen, zijn de dingen die pijn doen in ons leven. Je kunt daarvoor bidden dat God ze (‘alstublieft, Heer!’) mag wegnemen. Maar zijn antwoord is anders. Het luidt: genade. Dus zetten wij, zoals de Sunamietische vrouw in 2 Koningen 4, onze kruiken en bakken en tobbes open neer, opdat de olie daarin gegoten kan worden. Gods Geest. Gods genade. Wij hebben de moed om onze wonden open te leggen voor Hem. Zijn genade en zijn kracht, daarin komt Hij ons nabij.

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief