Henk Medema
30
SEPTEMBER

Veilig. Heilig. Enig. Bij de aanbieding van De Veilige Kerk

VEILIG, HEILIG, ENIG

 

‘De HEER is mijn licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Bij de HEER is mijn leven veilig, voor wie zou ik bang zijn? … Al woedde er een oorlog tegen mij, nog zou ik mij veilig weten. … Ik vraag van de HEER één ding, het enige wat ik verlang: wonen in het huis van de HEER, alle dagen van mijn leven, om de liefde van de HEER te aanschouwen, hem te ontmoeten in zijn tempel. Hij laat mij schuilen onder zijn dak, op de dag van het kwaad, Hij verbergt mij veilig in zijn tent.’ (Psalm 27:1, 3-5)

 

Zie je John staan? En Lionel? En vele, vele homo’s, waardevolle, door God geliefde mannen of vrouwen. Ze zijn ánders - maar Jezus heeft oog voor ze. Zijn ze veilig in onze kerk, in onze community, gemeenschap? Bij je eigen familie voel je je soms niet eens safe. Lees het in deze zelfde Psalm maar, even verder, vs10 (en zó herkenbaar voor velen!): ‘Al verlaten mij vader en moeder, de HEER neemt mij liefdevol aan.’ Bij God is het goed, op allerlei manieren zijn ze oprecht op zoek naar Hem.

 

Er is in dit korte stukje zingen van David beweging. Bijvoorbeeld in vs.10 (NBG): ‘Van uwentwege zegt mijn hart: Zoek mijn nabijheid!’ En dit is het antwoord van David: Uw nabijheid, HEER, wil ik zoeken, verberg uw gelaat niet voor mij, wijs uw dienaar niet af in toorn.’ Een mens kan diep in z’n hart een beetje beweging voelen, en zich dan bewust worden: hé, dat is God! Hier beweegt de Geest! Hij wil iets met me! Dan kan er een antwoord-beweging komen, een respons naar God.

Veiligheid. Eugene Peterson geeft de eerste verzen van Romeinen 8 zó weer: ‘In plaats van onze eigen inspanningen te verdubbelen, omarmen we eenvoudig wat de Geest in ons bewerkt. (…) Obsessie met jezelf is een doodlopende steeg. Gerichtheid op God leidt ons in het vrije veld, in een wijd, open leven.

Heiligheid. Dat hoort erbij. Heiligheid is elementair: gerichtheid op HEM. ‘De HEER  is mijn licht, mijn heil’. Deze heiligheid is niet alleen bestemd voor homo’s, maar ook voor hetero’s,  transgenders, iedereen, hoe ingewikkeld - maar ook mooi! - we ook in elkaar zitten. De Goddelijke magnetische kracht stuurt ons naar Hem, maar ook naar elkaar.

En dan ten derde eenheid, integriteit. ‘Ik vraag van de HEER één ding, het enige wat ik verlang: wonen in het huis van de HEER, alle dagen van mijn leven. Een open gemeenschap, waarin mensen allemaal welkom zijn, en waar de ENE (zo vertaalt de Naardense Bijbel de naam van JHWH) alléén belangrijk is. Geen ego, geen angst, geen gesteggel over dingen, maar liefdevol respect voor mensen. Zoals Jezus. Nog eenmaal citeer ik The Message van Eugene Peterson, nu uit Mattheüs 11, de woorden van onze Heer Zelf: ‘Ga de ongedwongen ritmes van genade leren’. Doen! En daarbij kun je een boel leren van het boek van John Lapré.

 

Zwolle, 29 september 2017, bij de aanbieding van het boek van John Lapré: DE VEILIGE KERK: Acceptatie van seksuele diversiteit binnen de christelijke geloofsgemeenschap. Ark Media

 

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief