Henk Medema
10
JUNE

Visie! Missie, identiteit, kernwaarden

Visie, missie, identiteit, kernwaarden Het geval wilde dat we dezer dagen toevallig in twee of drie heel verschillende verbanden terecht kwamen in een discussie over visie, missie, identiteit en kernwaarden. Nu geloof ik niet zo in toeval, dus heb ik tussen de vele werkzaamheden door maar eens even een denkmomentje genomen. Het werd al gauw een uurtje. De overwegingen gaan bij dezen naar mijn blog. Ik hoop van diverse kanten weer op m’n kop te krijgen, want alleen kritische reacties houden je hoofd helder. Je hoofd? Gaat het bij zulke onderwerpen niet over je hart? En speciaal in christelijke organisaties: in feite over hogere, geestelijke, spirituele aspecten? Misschien wel – maar we zouden hier geen scheiding moeten aanbrengen. Hoofd en hart is geen tegenstelling. In ieder geval gaat het niet over een al of niet bestaand contrast tussen intellect en emotie. Je hart is de kern van je wezen, het centrale meet- en regelcentrum van alles wat je denkt en doet en voelt en wilt.

Visie: de horizon

Veel kerken en christelijke organisaties stellen tegenwoordig een visie-document op, maar niet altijd zijn ze zich helder bewust van de betekenis daarvan. Met name het verschil tussen visie en missie is niet steeds helder. Een aardig voorbeeld is het beeld dat de Franse schrijver Antoine de Saint-Exupéry (schrijver van De Kleine Prins) gebruikte: ‘…wanneer je een schip wilt bouwen, zoek dan geen timmerlieden bijeen, maar doe de mensen verlangen naar de grote, eindeloze zee.’ Om het in onze termen te zeggen: begin nu niet bij de missie, bij het karwei, maar laat de mensen eerst zien waar het allemaal naartoe moet gaan. Visie laat ons turen naar de horizon. Een oceaan, velden, bergen, bossen, woestijnen – gaan we ervoor? In welke richting zullen we gaan? Pas dan gaan we aan het werk, voor de oceaan een schip bouwen bijvoorbeeld, terwijl je in de woestijn veel meer hebt aan een kameel.

Missie: het traject dat je kunt overzien

Als je alleen maar blijft verlangen, komt er niets uit je vingers. Een schip, of een kameel, of een bergbeklimmersuitrusting zijn niet meer dan een instrumentarium, waarmee je wat wilt bereiken. Als je de missie formuleert, ga je onder woorden brengen wát je wilt bereiken. Althans: wat je op een overzichtelijke termijn wilt bereiken. Uiteindelijk is de visie om de hele Atlantische Oceaan over te zeilen, maar zie nu eerst maar eens dat je in Engeland komt. De visie is (om een ander voorbeeld te noemen) de Jungfrau, Eiger, Mönch te beklimmen, maar in één dag komen we niet verder dan het Jungfraujoch. Identiteit: wat je bent, Wat is belangrijker: waar je heen wilt (visie), of waar je heen moet (missie) of wat je bent? Het laatste, misschien? Nou goed, laten we die discussie maar even in het midden laten – maar in ieder geval is het van groot belang te weten wie je bent. Als mens, als man of vrouw. Als organisatie. Als kerk. Sinds een halve eeuw beginnen wetenschappers pas een beetje te begrijpen hoe prachtig, ingewikkeld en uniek ieder mens is opgebouw. Het DNA van de mens is langzamerhand ontcijferd in het HGP (Human Genome Project), en het is een verbazingwekkend fenomeen. Eigenlijk moet een kerk, uitdrukking van het Lichaam van Christus, ook z’n eigen geestelijke DNA in kaart brengen, en voor een (christelijke) organisatie geldt hetzelfde: het is van groot belang om hierin inzicht te krijgen en dat inzicht met elkaar te delen. Wat je bent, gaat zelfs vooraf aan waar je naar toe gaat.

Kernwaarden: wat je hebt

… en wat je wilt vasthouden. Waarden zijn natuurlijk niet álle dingen die je hebt, maar de dingen die ‘waarde’ hebben, die je belangrijk vindt boven andere dingen. Ze op een rijtje te zetten is een belangrijke (geestelijke) oefening. Laat niemand zeggen dat hij of zij – of zijn kerk of organisatie of eventueel uitgeverij – geen waarden heeft. Hoogstens kan het zijn dat ze nog niet voldoende helder zijn, maar dat is dan een klus die nog ligt te wachten. We zouden elkaar moeten aanmoedigen om over die dingen juist expliciet te spreken, en in alle eerlijkheid te zeggen (én te doen!) wat voor ons belangrijk is. Mike Hyatt, de president van Nelson Word, één van de grootste Amerikaanse uitgevers, heeft dit onlangs helder verwoord, zie http://ow.ly/1UXVb - met de concrete inzet: hoe kun je anderen bemoedigen om die kernwaarden tot uiting te brengen? Een uitdaging voor iedere organisatie. Laat horen wat je hierover denkt, en geef je commentaar hieronder!

Laat hier een reactie achter



1 Reactie(s):

Alice Francke-Biezepol
15 jul 2016
Deze vragen komen niet uit de lucht vallen, zijn actueel en essentieel voor veel, met name voor kerkgemeenschap-zijn.

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief