Henk Medema
04
SEPTEMBER

Vrijgevigheid, omwille van Christus

Het boek dat R. Scott Rodin onlangs heeft samengesteld en onder deze titel heeft uitgegeven, is geweldig - maar misschien moet je het wel helemaal niet lezen. Je zou er zomaar slapeloze nachten van kunnen krijgen.
Het is een boek met een wereldwijd perspectief. En je ziet niet alleen de noden, maar ook hoe daarin op allerlei manieren en plaatsen voorzien wordt door Gods royale vrijgevigheid via zijn mensen. Het is radicaal. Niet alleen maar preken over de noodzaak om ‘iets’ te geven (of zelfs ‘veel’) voor goede doelen. Het is spreekt mensen aan, maar gaat toch vooral over God. Je komt Hem erin tegen, en dat blijkt niet alleen prachtig te zijn, maar ook behoorlijk confronterend. God Zelf is bij uitstek royaal (‘koninklijk’) en gul. Hij woont in ons, en dat heeft diepgaande consequenties.
 

De inhoud is veelkleurig. Korte berichten vanuit bijna alle uithoeken van de wereld over hoe vrijgevigheid werkt, in de actualiteit. Kleine, maar vaak aangrijpende verhaaltjes uit het echte leven. Soms hoofdstukken met stevige theologie, dan weer biografische verhalen van auteurs met een grote variëteit aan achtergronden; er is zelfs een verhaal dat geschreven is door twee kinderen van 12 en 10 jaar oud!
En aan het slot een soort zevenheuvelentocht: een hordenloop die je in precies een week elke dag een bijbelwoord, een gebed en een in te vullen respons geeft, en een heleboel om over na te denken. De uitsmijter wordt gevormd door een denk-duwertje in een preek over de ezel waarop Jezus zat bij de intocht in Jeruzalem. Of je dan écht nog het formulier van ‘commitment’ op de laatste bladzijde moet tekenen? Dat mag je zelf uitmaken. Maar de boodschap staat in je hart gebrand, zeker weten.
 
=====================
Mijn favoriete bijbelverhaal over vrijgevigheid
 
Een paar discipelen werden door Jezus erop uitgestuurd om een ezelsjong te halen, op een bepaalde plek. Daar vinden ze hem ook, en zoals Jezus ze had opgedragen, beginnen ze 'm los te maken. Nu moet je bedenken dat een jonge ezel erg veel waard was. De eigenaren zeiden dus: waarom doen jullie dat? Nee, zo niet - ze schreeuwden verontwaardigd: WAAROM DOEN JULLIE DAT?!'
Het enige wat de discipelen ten antwoord gaven, was: 'De Heer heeft hem nodig'. We mogen aannemen dat de eigenaars wisten wie 'de Heer' was, en dat Hij ook hún heer was.
De eigenaars hoeven geen campagne-taal te horen, zo van 'Deze ezel maakt onderdeel uit van de Koninklijke Triomftocht Campagne'. Er wordt hun geen erezetel aangeboden links en rechts naast Jezus. 'De Heer heeft hem nodig' - dat is voldoende. Ze lieten de discipelen begaan, zonder enige belofte dat ze 'm terug zouden krijgen. En even later zagen de de Koning der koningen op hun eigen ezel de stad binnenrijden...
 
Christ-Centered Generosity: Global Perspectieves on the Bibical Call to a Generous Life, R. Scott Rodin (Ed.), Colbert WA: Kingdom Life, 2015
 

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief