Henk Medema
31
MAY

Wat doe je na Hemelvaart en vóór Pinksteren?

Wat doen we na Hemelvaart en vóórdat het Pinksteren wordt? Kunnen wij ons voorbereiden op de komst van God, de Geest, op aarde? Of is dat een verrassing die we maar over ons heen moeten laten komen? Een moment in het kerkelijk jaar kan, hoe dan ook, niet zomaar vergoddelijkt worden… toch? Maar wat deden de discipelen van de Heer toen het écht ging gebeuren?

Gebed. Dat is, zegt Jezus in zijn allerlaatste woorden voordat Hij naar de hemel gaat, niet het aan God voorleggen van verzoeken tot informatie, bijvoorbeeld over het koninkrijk van God en over Israel. Die info krijg je niet, dat houdt de Vader voor zichzelf. Wat je wél krijgt is de heilige Geest. Sorry but no sorry.
Vragen. Dat zeker wel. En zoeken, en kloppen, zoals de Heer al in de Bergrede zei, want je kunt toch ook ergens anders gaan kijken, als het hier niet lukt; en als deuren dicht zitten, kun je toch aankloppen? Doorgaan, dag na dag volharden.
Eensgezindheid. Je hart eendrachtig openen, om God orde aan te laten brengen in de gemeenschap waar Hij verder aan wil gaan bouwen. Let op hoe het gezelschap discipelen in tien dagen al vertienvoudigd wordt (van 12 tot 120) en veranderd: een vervanger van Judas, vrouwen vullen het team aan, de broers van Jezus doen mee. 
Ontvangen: De Geest voor allen, in allen - dit is zóveel, ongelofelijk veel, het is álles. Op de Pinksterdag zelf, en niet eerder, maar dan ook schokkend. Aanbidding in tal van talen: geen toren van Babel meer waar mensen een naam voor zichzelf maken, maar één Naam wordt grootgemaakt. En met kracht predikt Petrus, die onlangs diezelfde Naam had geloochend. Duizenden komen tot Hem.
Getuigen: Jezus' stem, zijn vertegenwoordiging zijn tot de verste einden van de wereld. Eindeloos, dat boek Handelingen, ‘ongehinderd’ - het woord waarmee hoofdstuk 28 ‘sluit’.

Laat hier een reactie achter



1 Reactie(s):

nel moolenaar
01 jun 2017
dank u ,dit wordt veel te weinig verteld!

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief