Henk Medema
15
JANUARY

Week van Gebed, discipelschap. Bidden. Zoeken. Kloppen

Maandag 19 januari is de eerste dag van de Week van Gebed. Op diezelfde dag wordt er een dagdeel aan discipelschap gewijd, uitlopend op een cursus over dit onderwerp voor predikanten. http://bit.ly/1wejDRu
Dat is vast geen toeval, en daarom mag deze blog gaan over gebed en discipelschap.
De Bergrede is een instructie voor discipelen van het Koninkrijk van de hemelen
waarin Jezus duidelijk maakt hoe de hemelen de aarde raken. Discipelen zijn mensen die de Heer volgen, met hun voeten stevig in de blubber en hun hart gericht op Hem.
Discipelschap is geen individuele weg, maar een weg die je samen gaat. En waarin je gezamenlijk de lessen van de Heer leert.
Juist in de Week van Gebed, die op 18 januari begint, wil ik in de bekende woorden van Jezus, Matteüs 7 vers 7, een drievoudige vorm van discipelschap lezen. Bidden. Zoeken. Kloppen. Ze staan in het meervoud, het is de bedoeling dat je het samen doet. In mijn eigen, vrije vertaling staat het er zo: Ga maar samen bidden, dan zal je wat gegeven worden. Ga maar samen zoeken, dan zul je wat vinden. Ga maar samen kloppen, dan zal er een deur voor jullie opengaan.
 

Samen bidden
Als je bidt, zeg dan ‘Vader’ tot God in de hemel - zo heeft Jezus al iets eerder gezegd. ‘Spreek Hem maar net zo aan zoals je dat Mij hoort doen; de relatie die Ik voor jullie open stel, is die van een Vader tot zijn zonen en dochters’. En dan mag je het ook doen in een relatie met elkaar: de opdracht om te bidden staat in het meervoud. Doe het samen!
Discipelschap doe je samen. God als Vader aanspreken doe je met elkaar. Als de één het soms niet zo goed durft, hoort hij de ander met een brok in z’n keel de allerhoogste God aanspreken, zó vertrouwelijk. Dan durft z'n medediscipel ook.
 
Samen zoeken
Soms bid je, maar er komt geen antwoord. En nóg eens en nog eens, maar nee hoor, niks. Wat dan? Als je geen antwoord krijgt, ga je zoeken. Je komt uit je stoel overeind, en je gaat op pad, en opnieuw: dat doe je sámen. Want op je eentje raakt je maar al te makkelijk de weg kwijt, en samen lukt de oriëntatie beter.
 
Samen kloppen
Het kan je overkomen dat je samen op zoek bent gegaan, en door allerlei gebieden bent gaan zwerven, overal hebt gekeken. Het is een spannende tocht, en het brengt je nader tot elkaar als discipelen, en zelfs ook wel dichterbij de Heer. Maar toch… Niks te vinden, alleen maar gesloten deuren. Je zou heel graag willen weten wat de Heer daarachter heeft verborgen - maar Hij vertelt het je niet.
Is het misschien een idee om, als je samen voor een dichte deur staat, aan te kloppen, of zelfs te bonzen? De Heer zal toch niet in slaap gevallen zijn?
 
Relationeel discipelschap: samen Jezus volgen.
Bidden met z'n tweeën, of drieën, of zelfs meer: de Heer komt er Zelf bij.
 
Samen.
Amen!

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

14
october
Koning Willem Alexander komt óók, op 31 oktober 2017, in de Domkerk in Utrecht, en ik mag er met honderden

Lees verder >>

08
october
Geloof in iets dat groter is dan wat jezelf bent. ‘Goedertierenheid’ noemt NRC-columnist Bas Heijne dat, ‘bevlogenheid’ mag het van

Lees verder >>

30
september
VEILIG, HEILIG, ENIG   ‘De HEER is mijn licht, mijn heil, wie zou ik vrezen? Bij de HEER is mijn

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief