Henk Medema
23
NOVEMBER

Weer Internationale Dag van de Bijbel - nu: Gods woorden samen delen

Beetje merkwaardig eigenlijk, die Internationale  Dag van de Bijbel. Het is een beetje zoals ook de internationale dag voor het Kind niet betekent dat je 364 dagen lang niet omkijkt naar kinderen.
Vanmorgen schreef ik een blog over jouw persoonlijke relatie met de Bijbel. Nu over wat we  samen hebben met het Boek van God. En dan niet alleen samen met een paar vrienden (dat is te weinig) en ook niet samen met de wereldwijde kerk (dat is te vaag) - laten we nu allemaal maar eens denken aan onze eigen kerk, onze gemeente, onze concrete, functionerende geloofsgemeenschap.
Hoe deel je de Bijbel met elkaar? Als je een béétje digitaal bent, heb je een bijbel-editie op je smartphone en op je tablet, en natuurlijk heb je die in de kerk bij je. Er ligt daar trouwens, als vanouds, een bijbel op de kansel. Er liggen ook bijbels in de kerkbanken, en in sommige kerken in kastjes die ervoor gemaakt zijn. Je neemt een bijbel mee onder je arm als je op zondag ter kerke gaat. Wat doe je daarmee, samen? Wat héb je aan die bijbel, in de (geloofs)gemeenschap?
 

Er is een dominee, of een voorganger, of misschien hebben jullie nog een andere naam voor hem (of haar). Hij preekt uit dat Boek, hij kent de bijbel (vermoeden wij, vertrouwen we), misschien heeft-ie  wel theologie gestudeerd. Wat is dat ook weer, theologie? Anselmus, in de middeleeuwen, zei in het Latijn: fides quaerens intellectum, ‘het geloof dat zoekt naar inzicht’.
Is het dan die éne man (of vrouw) die op zoek is naar inzicht? Natuurlijk niet: achter die voorganger(s) staat een hele academisch-theologische gemeenschap, met honderdduizenden boeken en miljoenen inzichten. Maar wie staan of zitten er dan vóór hen? De luisteraars, de (geloofs)gemeenschap, lezend in hun bijbel, hevig geïnteresseerd in de godswoorden die daarin staan, of een beetje slaperig als de preek saai wordt. De voorganger gaat hen voor in het interpreteren daarvan.
En zijzelf? Lezen ze ook wel eens samen in de Bijbel? En wat betekent dat in de kerk? Wat maakt het voor verschil in wat je samen doet, in het soms nogal rommelige gedoe dat veelal onze gemeenten kenmerkt? Hoe zou dat béter kunnen? (Nee: ik denk níet door meer academische theologie van de preekstoel te laten komen!) Kunnen we vreugde beleven in het samen bijbellezen? Kunnen we er dichter door bij elkaar komen? Meer inzicht krijgen? De Geest de kans geven om te werken? Onderscheiden waar het op aankomt? Wie weet zelfs conflicten oplossen…?
Zo af en toe doe ik ook wat aan theologie, en zo las ik dezer dagen: ‘We moeten het fantasiebeeld vergeten van de kerk als stabiele, voorspelbare, goed geregelde organisatie’. Amen! En: ‘we moeten niet zoeken naar een ander systeem van kerkelijke leiding, maar naar een nieuwe manier van interactie in de (geloofs)gemeenschap’. Nog eens: amen!
Tja - bij de meesten van jullie zit ik niet in de kerk, anders zou ik een voorstel doen. Samen lezen in het woord, en dan niet op de teksten blijven turen, maar elkaar in de ogen zien. Als we merken dat we, al lezend, tot verschillende conclusie komen: niet schrikken! Dat is hoogstens het begin van een proces, dat er misschien eerst uitziet als een conflict, maar dat helemaal niet hoeft te worden. Die eerste verschillen van mening zijn een mooie aanleiding om samen niet allee te gaan lezen, maar ook te bidden - lees je bijbel, bidt elke dag! En vergeet niet dat de kerk de waarheid niet in pacht heeft. In plaats van onze vragen en discussies te verbergen achter onze christelijke gordijnen, mogen we ook met open ogen de wereld in kijken wat dáár allemaal gebeurt, gezegd, gedacht, geloofd en niet geloofd wordt.
Kunnen we niet samen iets bedenken waardoor dat werkelijkheid wordt? Ik heb wel een paar gedachten, maar als je óók wat weet? - ik hou me aanbevolen!
 

Laat hier een reactie achter



0 Reactie(s):

Recente artikelen

12
september
Ik houd mezelf JHWH voor, voortdurend’ (Psalm16:8) ‘Waak over mij, God!’ (Psalm 16:1)   Soms (vaak, misschien wel altijd) weet

Lees verder >>

01
september
interTXT   U6   Vijfentwintig kilometer boven NImes vind je zonder problemen het plaatsje Uzes. Wij zijn daar wel eens

Lees verder >>

23
july
Zou het niet prachtig zijn als er zo’n tempel was, net als bij Ezechiël, waaruit een rivier stroom die leven

Lees verder >>

Bekijk het blogarchief